Kulturskolan Mörbylånga
Bild och Form 3

Uppgift vecka 12-13

10 mars Kulturskolan Zokker


Upptäck kol!


Detta behöver du: ritpapper, ritkol, sudd, textiltrasa Att rita stilleben är ett sätt att träna ögat och handen att uppfatta former. Idag ska vi försöka att endast genom linjer, ljus och skugga skapa bilder som står ut och kommer till liv. Vi ska börja lektionen med att göra 3 snabba skisser från olika vinklar och med enkla former för att sedan stegvis öka svårighetsgraden på arrangemangen.


Välj några saker du tycker har spännande former som du har hemma och sätt upp ditt eget Stilleben. Prova att teckna av det i först fem minuter, sedan 10 minuter. 

Vrid lite på sakerna för att hitta nya vinklar och teckna av det i 20 minuter. Lek med ljus, mörker och skuggor. Du kan göra så många du vill, byta och ändra föremålen


Extrauppgift

Finns det tid kvar ska vi även försöka oss på att skapa en bild i färg genom att använda endast en nyans, en så kallad monokrom färgskala. Till denna övnings ska vi använda oss av vaxkritor.



Stilleben i konsthistoria

Stilleben säger vi på svenska, still life (engelska), natura morte (italienska). Stillebens storhetstid var runt 1500 och 1600 talet i Nederländerna och blev sedan från tidigt 1700 tal till mitten av 1900 talet en viktig del i utbildningarna på konstskolorna i Europa. Dess historiska rötter kan spåras tillbaka till antika grekerna och tidiga egyptiska civilisationen innan dess.


Traditionellt sett utgörs stilleben av en samling orörliga (döda) föremål som i vissa fall var dekorativa: blommor, vaser, frukter, skaldjur, men kunde även symbolisera olika ideer: en ros för skönhet och den Jungfru Maria, tulpan stod för ädel och äkta och så vidare.


Det var även populärt att använda sig av Vanitas föremål. Dessa kunde till exempel vara en dödskalle, ett timglas, ett stearinljus, frukter som börjar ruttna med mera, dessa stod som symboliska påminnelser för livets förgänglighet, och skulle påminna åskådaren om att sin tid på jorden var kort och man skulle få stå till svars för sina handlingar i efterlivet.


Stilleben var ett sätt för konstnären att bevisa sin tekniska färdighet såväl som att ge uttryck för sin moraliska tankevärld genom valet av sina föremål.


Man kan hitta på egna stilleben genom att ta vad man har hemma eller hitta saker i naturen. Experimentera gärna med olika belysningar och måleri material som ni har hemma.


Nästa gång ni är på ett bibliotek

Titta gärna på Giorgio Morandi som skapade stilleben som övergår i abstraktion. Vincent van Goghs målningar av vas med solrosor som blir som ett självporträtt av honom själv. Frida Kahlos färgrika stilleben med frukter och tropiska fåglar gav henne glädje och orka att ta sig igenom en svår period i sitt liv.

Uppgift v 6;


The Art of Giving - Konsten att ge


På söndag är det ju Alla hjärtans dag och ett superbra tillfälle att ge en bild till någon eller några du tycker om!


1. Tänk på den du vill ge din bild. Försök att hitta någonting speciellt för just den personen. Ett motiv, vilka färger, vilka former. I konsten att ge ligger att ge bort någonting som är alldeles bara till för den personen.


2. Ta fram papper, färg om du har, färgpennor och/eller blyerts. Gör din bild så omsorgsfullt du kan, måla med hjärtat!


3. När du är färdig med din bild kan du göra en passepartout - en pappersram - som du sätter runt bilden. Då blir den ännu mer som en tavla. Ta ett papper som är större än din bild. Mät ut en fyrkant som är lite lite mindre än din bild på mitten av pappret. Klipp ut fyrkanten. Sätt pappersramen / passepartouten runt din bild, du kan fästa den med limstift eller tejp som du viker dubbel. Klar! Gör fler bilder på samma sätt. 


Det här är Konsten att ge - The Art of Giving!


Ha kul!


Eva

Uppgift 1 VT 2021; 


Upptäck kol!


Kol är ett underbart material att utforska. I den här övningen behöver du ritpapper, kol och sudd eller en tygbit. Fingrarna är också bra att använda. 


Prova att göra former, ansikten och landskap. Skugga, måla med hela bredsidan på kritan eller bara med spetsen, sudda och förstärk. Lek med kolen och försök hitta olika uttryck och ansikten bara genom att skugga pappret på olika sätt, sedan kan du förstärka det du hittat och göra porträtt utifrån det ( se filmklipp 2). Kolet kladdar lätt av sig så lägg dina bilder lite isär tills du kan ta med dem till Zokker och fixera dem.


Ha kul och gör många bilder! Hör av dig om du behöver material.

Distansundervisning uppgift grupp 3



Måleri Ljus och mörker

Arbeta med skuggningar och nyanser


Fortsätt på din tidigare målning eller börja på en ny. Temat är Ljus och mörker och du kan ha det i bakhuvudet under tiden du arbetar. Känn efter i dig själv vad ljus och mörker kan vara, vad du tänker på och associerar till. Välj ut ditt motiv eller börja arbeta abstrakt med färgfält och låt målningen formas utifrån temat. Oavsett motiv och teknik bestäm dig för var ljuset kommer ifrån  (uppifrån, från sidan, nerifrån, inifrån, rakt framifrån, flera olika ljuspunkter osv.). Om du vill kan du prova med att rikta en lampa i ditt rum mot målningen och olika föremål för att se hur skuggor kan falla och hur du kan leka med dem.


Konst är inte perfekt avbildande utan din upplevelse av det som du ser och känner, så känn dig fram, prova, lek med ljus och mörker och låt bilden bli till.


Bland instruktionsvideo finns t ex två filmer om Caravaggio och Giotto att inspireras av. Du kan också använda dig av Color Theory of Mixing – the Basics för arbete med nyanser. Du kan säkert hitta andra filmer där som du också kan ha nytta av.


Du kan höra av dig till mig när som helst så vi kan titta på dina bilder tillsammans, mejla foton på bilden till eva.matthis@morbylanga.se


Ha kul och ta tid på dig!

Bild och form skapande uppgift på Kulturskolan för grupp 3 (onsdagar 18.30-20.00)



Teckna porträtt, skuggning och proportioner



Här kommer någonting att jobba med mellan våra bild och form lektioner eller när helst du har lust!

Du behöver block, blyertspenna och sudd.


Nästa gång vi ses på bild o form kommer du att få med dig blyertspennor i olika hårdhetsgrad, större papper om du behöver, stompfer och sudd men använd det du har så länge. Ta gärna med ditt block till nästa lektion.


Teckna långsamt. Uppgiften är i fyra moment.

Följ i moment 1 videon ” Hur man ritar huvuden från vilken vinkel som helst” som finns under ” Instruktionsfilmer ” på hemsidan. Du kan sedan leta upp andra filmer du tycker att du behöver där.


I moment tre frigör du dig från att titta på videon så mycket du kan och tecknar själv.


I moment fyra använder du video m fl medier som backup när du känner att du kört fast eller behöver råd men jobba mest själv.


Gör först en skiss och bygg sedan upp din bild.




Porträtt


Ett ansikte i profil, dvs. rakt från sidan kan man rita in i en kvadrat där ögonen sitter på mitten – mitt i mellan hjässan och hakan. Öronens överkant ligger ungefär i höjd med ögonbrynens lägsta kant och nederkant på öronen någonstans i höjd med näsans nedre del/överläppen. Munnens placering är ungefär en tredjedel av sträckan mellan näsan och hakan. Variationerna är förstås stora men i stort sett har vi de här proportionerna.

Ett ansikte rakt framifrån, en face, kan man teckna ungefär som ett ägg stående på högkant. En näsa framifrån byggs egentligen bara upp av ljus och skugga. Näsvingarna och näshålorna är det som kan synas vid en ren streckteckning utan skuggor. Munnen bygger man också med ljus och skugga. Överläppen mörkare än underläppen. Munnen för porträtt är oftast är uppbyggd av böjda eller böljande streck, inte bara en enkel böjd eller rak form.

Det finns många tekniker för att teckna porträtt och ansikten, ögon, näsor och munnar, alla konstnärer har sin egen stil, men det är viktigt att lära sig grunderna för teknik och proportioner för att sedan bli fri att göra det man vill.


Se video med idéer på hur du kan teckna olika ansiktsdelar under ”Instruktionsfilmer”.



Ta fram ritblock, pennor och sudd + ev. stompfer eller knådgummi om du har hemma.


Moment 1; Teckna porträtt.


Följ ”Hur man ritar huvuden från vilken vinkel som helst-videon” under ”Instruktionsfilmer” på hemsidan. I den här övningen tränar du dig i att teckna ett allmänt porträtt av en person. Du väljer själv ansiktsdrag, hårfärg, hudfärg, ögonform, ögonfärg osv. men följer noga anvisningarna i videon för hur du bygger upp ett porträtt. Gör en grundhuvudform och stödlinjer med ljusa blyertsstreck och bygg sedan på.

Teckna noggrant och långsamt, använd sudd när det behövs för att ta bort stödlinjer eller ljusa upp mm. För skuggning bestäm först var ljuset kommer från på din bild så att skuggorna faller naturligt. Använd blyertspennor av olika hårdhetsgrad, sudd, knådgummi och stompfer.

HB pennan är hård och ger tunna linjer – B8 är en väldigt mjuk penna och ger mjukare, mörkare och skuggigare linjer, där emellan finns många toner på pennor.

B4 brukar vara en bra hårdhetsgrad med stor variation men till stödlinjer är HB bra.



Moment 2;


Fyll ett papper med ansikten som man ser framifrån, i profil, halvprofil, tittandes uppåt, nedåt, snett bortåt, hitåt, vinkat uppåt, nedåt osv. Utgå från en äggform som du bestämmer hur den lutar och bestäm sedan var mitten ska gå både i horisontell och vertikal riktning. Där placerar du in ögon och näsa, öron och mun. Kolla gärna på bilder av olika människor men bli inte för låst av bilderna utan pröva att göra enkla ansikten själv. Du behöver inte göra för många detaljer, den här övningen är för att träna dig i att göra huvudpositioner. Gör många ansikten, testa enkla och tydliga uttryck – det går inte att göra för många...Ha kul! När du känner att det är dags kan du gå över till moment 3.



Moment 3;


Börja på ett nytt porträtt och använd det du lärt dig från moment 1 och 2.

Gör ett personligt porträtt av någon med ett utseende och / eller minspel du inspireras av.

Använd dina baskunskaper i proportioner, linjer och huvudets vinklar.

Använd porträttvideo eller ett porträtt på personen som stöd om du har. Bestäm var ljuset kommer ifrån.

Skugga med pennor av olika hårdhetsgrad.

Sudd eller knådgummi använder du för att ta bort stödlinjer och ljusa upp. Stompfer är också bra för skugga om du vill ha en mjukare ton. Ge din person en känsla och ett uttryck.



Moment 4;


Gör ett självporträtt. Använd spegel, blyerts av olika hårdhetsgrad, stompfer, knådgummi och sudd. Gör en grundhuvudform med tunn penna och bygg sedan på.

Iaktta dig själv och dina uttryck och försök fånga det du ser och fäst det på pappret. Låt blicken vandra fram och tillbaka mellan din spegelbild och pappret. Du kan också använda ett foto. Det måste inte vara perfekt, det är inte meningen, utan ge ditt självporträtt en egen känsla, en utstrålning, ett du. Använd Teckna porträtt-videon eller annat material jag lagt ut om du kör fast, men försök göra ett eget självporträtt. Tänk efter var ljuset kommer ifrån när du skuggar. Skugga fram de olika delarna i ansiktet och gör porträttet levande. Titta på helheten, minspelet, och ge ditt porträtt utstrålning.


Till hjälp; Youtube video Hur man ritar huvudet från vilken vinkel som helst och Proportioner. Du kan sedan själv bläddra i listan för bra videor som passar dig.



Ha kul och låt det ta tid! Hör av dig om du undrar något.


Eva                 

  

Kulturskolan Mörbylånga