Kulturskolan Mörbylånga
Bild och Form 2

Uppgift vecka 12-13

10 mars Kulturskolan Zokker


Upptäck kol!


Detta behöver du: ritpapper, ritkol, sudd, textiltrasa Att rita stilleben är ett sätt att träna ögat och handen att uppfatta former. Idag ska vi försöka att endast genom linjer, ljus och skugga skapa bilder som står ut och kommer till liv. Vi ska börja lektionen med att göra 3 snabba skisser från olika vinklar och med enkla former för att sedan stegvis öka svårighetsgraden på arrangemangen.


Välj några saker du tycker har spännande former som du har hemma och sätt upp ditt eget Stilleben. Prova att teckna av det i först fem minuter, sedan 10 minuter. 

Vrid lite på sakerna för att hitta nya vinklar och teckna av det i 20 minuter. Lek med ljus, mörker och skuggor. Du kan göra så många du vill, byta och ändra föremålen


Extrauppgift

Finns det tid kvar ska vi även försöka oss på att skapa en bild i färg genom att använda endast en nyans, en så kallad monokrom färgskala. Till denna övnings ska vi använda oss av vaxkritor.




Stilleben i konsthistoria

Stilleben säger vi på svenska, still life (engelska), natura morte (italienska). Stillebens storhetstid var runt 1500 och 1600 talet i Nederländerna och blev sedan från tidigt 1700 tal till mitten av 1900 talet en viktig del i utbildningarna på konstskolorna i Europa. Dess historiska rötter kan spåras tillbaka till antika grekerna och tidiga egyptiska civilisationen innan dess.


Traditionellt sett utgörs stilleben av en samling orörliga (döda) föremål som i vissa fall var dekorativa: blommor, vaser, frukter, skaldjur, men kunde även symbolisera olika ideer: en ros för skönhet och den Jungfru Maria, tulpan stod för ädel och äkta och så vidare.


Det var även populärt att använda sig av Vanitas föremål. Dessa kunde till exempel vara en dödskalle, ett timglas, ett stearinljus, frukter som börjar ruttna med mera, dessa stod som symboliska påminnelser för livets förgänglighet, och skulle påminna åskådaren om att sin tid på jorden var kort och man skulle få stå till svars för sina handlingar i efterlivet.


Stilleben var ett sätt för konstnären att bevisa sin tekniska färdighet såväl som att ge uttryck för sin moraliska tankevärld genom valet av sina föremål.


Man kan hitta på egna stilleben genom att ta vad man har hemma eller hitta saker i naturen. Experimentera gärna med olika belysningar och måleri material som ni har hemma.


Nästa gång ni är på ett bibliotek

Titta gärna på Giorgio Morandi som skapade stilleben som övergår i abstraktion. Vincent van Goghs målningar av vas med solrosor som blir som ett självporträtt av honom själv. Frida Kahlos färgrika stilleben med frukter och tropiska fåglar gav henne glädje och orka att ta sig igenom en svår period i sitt liv.



Uppgift v 6;


The Art of Giving - Konsten att ge


På söndag är det ju Alla hjärtans dag och ett superbra tillfälle att ge en bild till någon eller några du tycker om!


1. Tänk på den du vill ge din bild. Försök att hitta någonting speciellt för just den personen. Ett motiv, vilka färger, vilka former. I konsten att ge ligger att ge bort någonting som är alldeles bara till för den personen.


2. Ta fram papper, färg om du har, färgpennor och/eller blyerts. Gör din bild så omsorgsfullt du kan, måla med hjärtat!


3. När du är färdig med din bild kan du göra en passepartout - en pappersram - som du sätter runt bilden. Då blir den ännu mer som en tavla. Ta ett papper som är större än din bild. Mät ut en fyrkant som är lite lite mindre än din bild på mitten av pappret. Klipp ut fyrkanten. Sätt pappersramen / passepartouten runt din bild, du kan fästa den med limstift eller tejp som du viker dubbel. Klar! Gör fler bilder på samma sätt. 


Det här är Konsten att ge - The Art of Giving!


Ha kul!


Eva

Uppgift 1 VT 2021; 


Upptäck kol!


Kol är ett underbart material att utforska. I den här övningen behöver du ritpapper, kol och sudd eller en tygbit. Fingrarna är också bra att använda. 


Prova att göra former, ansikten och landskap. Skugga, måla med hela bredsidan på kritan eller bara med spetsen, sudda och förstärk. Lek med kolen och försök hitta olika uttryck och ansikten bara genom att skugga pappret på olika sätt, sedan kan du förstärka det du hittat och göra porträtt utifrån det ( se filmklipp 2). Kolet kladdar lätt av sig så lägg dina bilder lite isär tills du kan ta med dem till Zokker och fixera dem.


Ha kul och gör många bilder! Hör av dig om du behöver material.

Distansundervisning grupp 2 Bild o Form


Ett motiv – tre olika material och tekniker


Du är helt fri att skapa dina bilder som du vill.


Välj ut ett motiv som du tycker att det vore spännande att utforska. Det kan vara ett föremål/sak, ett djur, en person, en känsla eller en tanke. Motivet som du valt ska du sedan prova att göra i tre olika material. En bild i färg / måleri, en i lera och en i valfritt material ( tyg, silkespapper, collage, ståltråd, trä, småskrot, tändstickor, gips...vad du vill och har hemma).


Om du vill göra den tredje också som målning eller i lera går det bra eftersom det kan vara svårt att ha allt material hemma. Eftersom du jobba i så olika material kommer du att märka att bilderna/skulpturerna inte alls liknar varandra och det är precis som det ska. Lek och forma och känn hur de olika materialen formar hur du gör ditt motiv. Att måla t ex en känsla är ju helt annorlunda från att forma den i lera.


Arbeta länge och omsorgsfullt med ditt motiv. Behöver du tips om tekniker så finns många videor under Instruktionsvideo här på hemsidan och hör gärna av dig till mig om du undrar någonting.


Fota dina målningar och skulpturer både medan du jobbar med dem och när de är klara och skicka till mig eva.matthis@morbylanga.se så kan vi prata lite om dem och de kommer vara med i ett bildspel vi tänkte göra som avslutning.

Bild och form skapande uppgift på Kulturskolan för Grupp 2 (onsdagar 16.30-18.30)


”Här är jag!”


Här kommer någonting att jobba med mellan våra bild och form lektioner! Du kan göra alla sex bilderna eller välja några stycken, vilka som helst, men minst tre. Ta sedan med ditt block till bild o form nästa gång vi ses. Du behöver ditt block som du fått från kulturskolan, en blyertspenna och ett sudd. Har du färgpennor hemma kan du använda dem. Nästa gång vi ses på bild o form kommer du att få med dig färgpennor, blyerts och sudd hem, men använd det du har så länge. Rita först upp dina bilder i blyerts så du kan sudda om det blir fel. Färglägg med färgpennor eller så gör du det nästa gång vi ses, på bild o form fyller du också i konturerna (kanterna) på dina figurer med svart tuschpenna.

Ta fram ditt ritblock och se till att du har sex tomma papper att rita på.


På första pappret skriver du ditt namn så fantasifullt och kul som möjligt. Teckna mönster, fyll hela pappret och skriv dina bokstäver. Färglägg gärna.


På andra pappret ritar du dig själv som seriefigur! Välj noga vem du vill vara och rita så noga du kan. Gärna var du är någonstans också. Färglägg med färgpennor.


På tredje pappret ritar du din familj/familjer och kanske dina husdjur. Rita så noga du kan och skriv gärna namnen på alla som är med på bilden.


På fjärde pappret ritar du något som är viktig för dig. Kanske något du har hemma, kanske en människa eller ett djur, kanske en plats eller en känsla. Färglägg.


På femte pappret ritar du av något ( en sak) du har hemma i ditt rum eller ditt hus, så noggrant som möjligt, ta tid på dig. Färglägg med färgpennor.


På sjätte pappret ritar du sådant som du mår bra av och som gör dig glad! Färglägg med färgpennor.


Ha kul och låt det ta tid!

Eva

Kulturskolan Mörbylånga